Control total? Ţările care renunţă rapid la plata prin numerar. Cum arată societatea cashless


cashlessGandul.info: Ţările care renunţă rapid la plata prin numerar. Cum arată societatea cashless

Tot mai multe state renunţă la folosirea excesivă a numerarului şi marile companii încearcă să dezvolte aplicaţii folositoare în acest sens. Apple pariază pe plăţile mobile, în timp ce şeful American Express spune că nu se teme de eventuala dispariţie a cardului bancar. În unele ţări, viitorul cashless (fără numerar) a devenit o realitate.

 

În Coreea de Sud, cota de piaţă a plăţilor non CASH din valoarea totală a plăţilor realizate de consumatori este de 70%. Procentul populaţiei cu card de debit este de 58%.

În Germania, cota plăţilor non cash este de 76% din valoarea totală a plăţilor. De asemenea, 88% dintre germani deţin un card de debit. Începând cu anul 2012, comercianţii au nevoie doar de un iPhone şi un cititor produs de compania EMV (conectat la telefon), pentru acceptarea plăţilor de pe carduri de credit sau debit.

În SUA, volumul plăţilor non CASH ajunge la 80% din valoarea totala a plăţilor realizate de consumatori. 72% dintre americani deţin un card de debit. În urmă cu câteva luni, Apple a anunţat noul serviciu „Wallet”, alături de Microsoft şi alte companii tehnologice. Proiectul include şi ceasurile electronice care pot realiza plăţi electronice. Directorul executiv al American Express, Ken Chenault, a declarat că nu se teme de posibila dispariţie a cardurilor de plastic şi bancomatelor.

Olanda înregistrează o explozie în privinţa plăţilor non cash, care însumează 85% din valoarea totală a plăţilor efectuate de consumatori. 90% dintre olandezi au un card de debit. De exemplu, parcometrele din Amsterdam nu mai acceptă plăţi prin numerar sau monede. 75% dintre olandezi s-au obişnuit deja cu „moda no-cash”, în condiţiile în care multe restaurante şi retaileri refuză cash-ul.

 

Australienii stau bine la capitolul plăţi non cash. Astfel, 86% din valoarea totală a plăţilor reprezintă plăţi fără numerar şi 79% din populaţie deţine un card de debit.

Cota de piaţă a plăţilor non cash în Suedia din valoarea totală a plăţilor efectuate de consumatori este de 89%. Procentul populaţiei care deţine un card de debit este de 96%. Numărul spargerilor de bănci în Suedia a scăzut în 2008 cu 110%, la doar 16 în 2011. Motivul este simplu: băncile găzduiesc tot mai puţine bancnote fizice şi hoţii nu au ce să fure.

În Marea Britanie, plăţile fără numerar ajung la 89% din valoarea totală a plăţilor efectuate de consumatori. 88% dintre englezi au un card de debit. Începând cu 6 iulie, autobuzele municipalităţii nu mai acceptă plăţi prin numerar. În 2014, doar 1% dintre călătorii cu mijloacele de transport în comun au folosit BANI numerar, faţă de 25% în anul 2000.

În cazul Canadei, cota plăţilor non CASH din valoarea totală a plăţilor efectuate de consumatori este de 90%. Totodată, 88% dintre canadieni dispun de un card de debit. Începând cu februarie 2013, Canada a renunţat la producţia monedelor, generând o economie de 11 milioane de dolari la buget.

Franţa se află pe locul secund într-un top zece al ţărilor care renunţă rapid la plăţile prin numerar. Plătile non cash din valoarea totală a plăţilor consumatorilor însumează 92%. Procentul populaţiei cu carduri de debit este de 69%. Oricine doreşte să îşi cumpere o maşină în Franţa se va lovi de o limită de TRANZACŢIE de 3.000 euro. Cumpărătorii se pot împrumuta la prieteni, dar dacă suma împrumutată depăşeşte 1.500 de euro, ambele părţi trebuie să ofere autorităţilor câteva explicaţii.

În Belgia, cota plăţilor non cash din valoarea totală a plăţilor consumatorilor este de 93%. Pe de altă parte, 86% dintre belgieni au un card de debit. Belgia are o legislaţie asemănătoare cu a Franţei, scrie CNBC.com. Doar 14% dintre belgieni nu au un card, dar s-ar putea să se răzgândească în curând.

Money.ro: Cum ramai fara banii de pe card

Fortinet, lider global în soluții de securitate a rețelelor de date, ridică un semnal de alarmă asupra multiplelor modalități de fraudare prin intermediul atacurilor informatice și, totodată, oferă consumatorilor finali sfaturi esențiale pentru a face față acestor amenințări.

 

Frauda la nivelul ATM-urilor continuă să fie o modalitate facilă extrem de eficientă, utilizată de către hackerii care vor să facă BANI rapid prin “monopolizarea” bancomatelor, instalând malware-ul direct pe ATM-uri și colectând PIN-ul, respectiv datele personale inscripționate pe cărțile de credit

 

Amenințările din e Commerce: ca și în cazul cumpărăturilor din offline, malware-ul creat pentru a colecta informațiile unice ale cărților de credit rulează agresiv în această perioadă.

 

Cum te poți proteja de aceste amenințări:

 

• Achiziționează produse doar din cadrul magazinelor în care ai cu siguranță încredere și care prezintă certificări de securitate reglementate
• Folosește un card de credit în detrimentul cardului de debit
• Folosește un card de credit de la o instituție financiară care oferă utilizare unică, limitare în timp, cât și posibilitatea utilizării unui cod digital de acces
• Atunci când faci cumpărături online, asigură-te că transmiterea informațiilor financiare se face prin SSL – layer de securizare suplimentară – care oferă o conexiune securizată fără a interveni în procesul de vânzare-cumpărare
• Nu da clic pe un link dintr-un e-mail – mai ales dacă e-mailul vine de la banca ta
• Utilizează Live CD- browser extern sistemului de operare -sau un browser dedicat atunci când efectuezi căutări online sau activități comerciale

 

Cine suportă pierderile la fraudele prin card?

 

Potrivit Regulamentul BNR nr. 6 din 2006, deţinătorul de card poate suporta o pierdere de cel mult echivalentul a 150 EURO, în cazul în care se fac tranzacţii frauduloase cu cardul său. Mai mult, dacă fraudele se produc după momentul anunţării băncii de pierderea sau furtul cardului, atunci banca va suporta în întregime pierderile.

 

Atunci când cardul este folosit fără a fi prezentat fizic şi fără identificarea electronică a acestuia (prin PIN, coduri de acces, etc), deţinătorul nu suportă nici o pierdere, chiar dacă fraudele s-au produs înainte ca banca să fie anuntaţă de pierderea sau furtul cardului. Singura condiţie este ca utilizatorul să nu fi acţionat cu neglijenţă (ex. să nu noteze parola/codul PIN pe card sau într-un document alăturat, etc).

 

Pe lânga aceste prevederi generale, tranzacţiile 3D Secure beneficiază de un tratament preferenţial. În cazul în care un card înrolat în 3D Secure este folosit pe internet la un site din afara ţării non-3D Secure, atunci comerciantul suportă eventualele fraude.

 

De asemenea, dacă o bancă este înrolată, iar cardurile sale sunt folosite într-un magazin 3D Secure, atunci banca suportă pierderile apărute.  Cea mai importantă regulă de securitate este însă monitorizarea extrasului de cont cel puţin o dată pe lună. Dacă în extrasul de cont apare o tranzacţie pe care nu o recunoaşteţi, trebuie să contactaţi banca şi să refuzaţi PLATA.